علت قاطی شدن گازوییل با روغن موتور

باربرگ | سهمیه سوخت باربرگ | سهمیه سوخت باربرگ | سهمیه سوخت · 1404/3/12 13:49 · خواندن 4 دقیقه

مخلوط شدن گازوییل با روغن موتور یکی از مشکلات جدی در موتورهای دیزلی است که می‌تواند به آسیب‌های جدی موتور و کاهش کارایی آن منجر شود. این پدیده معمولاً با افزایش سطح روغن، کاهش ویسکوزیته و تغییر بوی روغن همراه است و باید به سرعت علت‌یابی و رفع شود.

علل قاطی شدن گازوییل با روغن موتور چیست؟

نقص در سیستم سوخت ‌رسانی و انژکتورها

انژکتورهای سوخت دیزل تحت فشار بالا کار می‌کنند و در صورت فرسودگی یا خرابی مهر و موم‌ها، سوخت به صورت غیرطبیعی نشت می‌کند و وارد روغن موتور می‌شود. این نشت می‌تواند از طریق پوشش سوپاپ یا مسیرهای دیگر به روغن برسد.

نازل‌های انژکتور که رسوب گرفته یا فرسوده شده‌اند، باعث اتمیزه نشدن صحیح سوخت و چکیدن گازوییل به داخل موتور می‌شوند که در نهایت وارد روغن می‌شود.

خرابی پمپ تزریق سوخت (پمپ واحد)

پمپ تزریق سوخت دارای بخش‌های جداگانه برای سوخت و روغن است که با گذشت زمان ممکن است واشرها یا اورینگ‌های آن فرسوده شوند و باعث نشت سوخت به داخل روغن شوند.

فرسودگی پیستون پمپ تزریق سوخت باعث نشت سوخت به محفظه میل بادامک و سپس به تابه روغن می‌شود.

مشکلات در سر سیلندر و رینگ پیستون

ترک یا آسیب در سر سیلندر می‌تواند باعث نفوذ سوخت به فضای روغن شود.

فرسودگی رینگ پیستون و آستر سیلندر باعث می‌شود سوخت به درستی نسوزد و به همراه روغن وارد میل لنگ شود.

کاهش فشار کمپرس به دلیل خرابی رینگ‌ها، باعث نفوذ سوخت به روغن می‌شود.

گرم نشدن کافی موتور

موتورهای دیزل به دلیل راندمان حرارتی بالا به آرامی گرم می‌شوند و در دمای پایین، میعانات سوخت روی دیواره سیلندر تشکیل می‌شود که سوخت به طور کامل نمی‌سوزد و وارد روغن می‌شود.

  • نقص در سیستم احیای گازهای خروجی (DPF) و تزریق سوخت اضافی
  • در موتورهای مجهز به فیلتر ذرات کربن، برای پاکسازی فیلتر، سوخت اضافی تزریق می‌شود که اگر موتور به اندازه کافی گرم یا تحت بار نباشد، این سوخت نسوخته وارد روغن می‌شود.
  • خطا در تنظیمات پمپ تزریق و زمان‌بندی سوخت
  • تنظیم نادرست زمان تزریق سوخت باعث احتراق ناقص و ورود سوخت اضافی به روغن می ‌شود.
  • نشتی شیرها و مسیرهای مشترک
  • وجود نشتی در شیرها و مسیرهای مشترک بین مخازن سوخت و روغن می‌تواند باعث مخلوط شدن این دو شود.

نشانه‌ های ورود گازوییل به روغن موتور

  • افزایش غیرعادی سطح روغن در موتور
  • کاهش ویسکوزیته روغن و رقیق شدن آن
  • بوی مشخص گازوییل در روغن موتور
  • کف کردن روغن موتور و تشکیل فیلم رنگین کمانی روی آب
  • دود غیرعادی (سفید یا سیاه) از اگزوز در صورت احتراق ناقص

پیامدهای مخلوط شدن گازوییل با روغن موتور

  • کاهش خاصیت روانکاری روغن و افزایش سایش قطعات موتور، به ویژه بلبرینگ‌ها و رینگ‌ها
  • افزایش دمای موتور و احتمال آسیب به قطعات داخلی
  • کاهش عمر مفید روغن موتور و نیاز به تعویض زودهنگام
  • کاهش کارایی موتور و افزایش مصرف سوخت

راهکارهای پیشگیری و رفع مشکل

  • بررسی و تعویض به موقع انژکتورها و واشرهای پمپ تزریق سوخت
  • اطمینان از سلامت سر سیلندر و رینگ‌های پیستون
  • گرم کردن مناسب موتور قبل از بارگذاری سنگین
  • تنظیم دقیق زمان‌بندی تزریق سوخت و تعمیر سیستم‌های مرتبط
  • کنترل و تعمیر نشتی‌های احتمالی در مسیرهای سوخت و روغن
  • استفاده از روغن موتور با کیفیت و مناسب برای موتور دیزل

چگونه می ‌توان تشخیص داد که گازوییل وارد روغن شده است؟

ورود گازوییل به روغن موتور معمولاً با افزایش غیرعادی سطح روغن، کاهش ویسکوزیته، تغییر رنگ روغن به روشن‌تر و بوی مشخص سوخت دیزل در روغن همراه است؛ این موارد به راحتی با بررسی سطح روغن، مشاهده رنگ و بو قابل تشخیص است. همچنین کف کردن روغن و تشکیل فیلم رنگین کمانی روی آب از دیگر نشانه‌های ورود گازوییل به روغن است. این مشکل معمولاً ناشی از خرابی انژکتورها، فرسودگی پمپ تزریق سوخت، ترک در سر سیلندر یا گرم نشدن ناکافی موتور است که باید سریعاً بررسی و رفع شود تا از آسیب به موتور جلوگیری شود.

چگونه می ‌توان از ورود گازوئیل به روغن در پمپ جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از ورود گازوییل به روغن در پمپ، باید ابتدا از سالم بودن و عدم نشتی واشرها و اورینگ‌های پمپ اطمینان حاصل کرد و همچنین از فیلترهای گازوییل مرغوب و تعویض به موقع آن‌ها استفاده نمود. همچنین، خط لوله‌ها باید به گونه‌ای تنظیم و هواگیری شوند که پمپ هوا نکشد و شیرهای مخازن به درستی کنترل شوند تا مسیر عبور فقط سوخت یا روغن مورد نظر باشد و مخلوطی ایجاد نشود. تنظیم دقیق فشار و زمان‌بندی پمپ تزریق سوخت و بررسی منظم قطعات پمپ نیز از عوامل کلیدی در جلوگیری از مخلوط شدن گازوییل با روغن است. رعایت این نکات باعث می‌شود سوخت به صورت کنترل شده و بدون نشت وارد سیستم روغنکاری نشود.